fredag 8 november 2024

Musikminne från Divers

Foto: Jonas Andersson

Jag pratade med Göteborgska bandet Divers för knappt tre år sedan. Då var de aktuella med den fantastiskt viktiga låten As the angels marching. Texten, som handlade om våld mot kvinnor, berörde mig djupt. Just nu är bandet aktuella med albumet One Million Crystals. Det är ett album där jag återigen berörs väldigt av texterna. Jag vill tatuera min själ med dem, så mycket känns dem. Många av texterna skildrar människan mörker och att sätta upp gatlyktor för att kunna hitta en väg därifrån. Det musikaliska landskapet är färgat av alternativrocken. Ofta dovt och suggestivt, samtidigt ljuvligt. Idag gästar Divers bloggen för ett musikminne, kopplat till, likväl album-aktuella, The Cure. 

I juli 2018 firade The Cure 40 år som band med en enorm spelning i Hyde Park. Vi var där och passade på att besöka RAK Studios en av dagarna, där The Cure jobbat med båda sina riktigt mörka album Pornography och Disintegration. På en promenad efter köpte Lina några böcker i en bokhandel i Primrose Hill som blev ett frö och en start på allt, ordagrant citat: här vet jag att de första orden finns som gör att jag börjar skriva text till nästa album! Mycket riktigt så fanns faktiskt albumtiteln där, mitt i ett stycke i en av böckerna: One Million Crystals och sen kom vi igång. 

Vi gillar båda att jobba varierat, som t ex i Svenska Grammofonstudion hemma men Hans brukar också ta med portabel inspelningsutrustning dit han åker ibland. Så i en väldigt liten och enkel studio-setup i en lägenhet där i London skapade vi en handfull skisser till låtar som fick åka med hem till Sverige. Låten Sparkling through the sound that set them free är en sådan. Om tårarna som kan utlösas när man lyssnar på musik. I Hyde Park under någon av Roberts Smiths mest magiska sånginsatser kan vara ett exempel!

Under ett par års tid gjorde vi sedan skriv- och demo-sessions i Hans Studio 7 på Svenska Grammofonstudion. Vi höll allting medvetet väldigt enkelt för att låta musiken och orden komma utan att fastna i produktion, tillåta musiken att kunna bli precis vad den ville och behövde. Efter att ha presenterat materialet för resten av bandet och repat en eller två gånger, gick vi i början av februari 2021 in i Svenska Grammofonstudion Studio 1 och spelade in grunderna till 14 låtar live alla tillsammans på en helg. Vi bodde över i studion, käkade middag ihop, kunde spela in långt in på natten och någonstans där kom Linas idé för The Opening och Searching också - där bandet improviserade kring just de orden. 

Under de kommande åren formades One Million Crystals till att bli albumet som släpptes 25 oktober 2024. Via flera sessions i Studio 7, gitarrpålägg med Erik, extra orglar och keyboards med John, slagverk, skrammel och oljud med Johan, leadsång, stämmor och någon synth med Lina, extra synthar och körer här och där med Hans men även en session i en stuga på landet med portabel studio för att på vissa av låtarna fånga precis den känslan av stillhet och rymd. Det har känts väldigt bra för den här skivan med de perspektiven och den variationen. Alla i bandet har bidragit väldigt mycket med sina idéer, sounds, spel och arrangemang. Kontrasterna i det trasiga och vackra, försiktigt mjuka och taggigt högljudda, Eriks dansande vattendroppsgitarrer och Johans skrot-percussion som exempel. Albumet blev till en gemensam resa, ett långt musikminne från olika platser, över tid från dagarna i London till releasespelningen på Pusterviks scen och nu mot framtiden där musiken låter nya lyssnare hitta upp genom eller drunkna i One Million Crystals.

/ Divers

Lyssna på One Million Crystals här nedan!