Storfavoriten Tobias Isaksson och hans Azure Blue har precis släppt albumet The Night of the Stars, vilket är hans sjätte i ordningen och kanske också det allra största hittills i hans karriär. Det är hela tiden vackert och jävligt knäckande. Albumet tillägnas Tobias mamma som tragiskt gick bort alldeles för tidigt och albumet har flera lager av sorg, av blå melankoli. Trots att livet försöker hälla sorg och mörker över en stundtals, så handlar albumet också mycket om att hålla ihop under de perioderna och mota bort mörkret. Lyssna exempelvis på The miracle som är bäst på hela skivan. Att Danzbanderz oväntat gästar på saxofon där är förstås ett fantastiskt plus. Idag gästar Tobias bloggen och går igenom det nya albumet, låt för låt.
- En poplåt med extra allt. Det börjar med bubblande synthljud inspirerade av Gorillaz ’On Melancholy Hill’ sen kommer gnistrande ljusa arpeggion, Peter Hook-bas och på slutet BD-körer. The Land Below gästar på kör.
Three Times the Drama
Min Spearmint – ’Scottish Pop’. En rakt på sak-låt med trummaskiner, synthar, gitarrer, puttrande synthpukor, fågelkvitter, synthklockor och bästa sången på plattan. Detta är min favoritrad på hela skivan:
”Love may heal sad and true.
The curtains call ’Fade into You’.
I’m Jacques Mayol.
You’re Betty Blue.”
Visions and Themes
- Sista singeln med nästintill överdimensionerade leadsynthar för extra tryck. Den mest synthpopiga låten på plattan med en tonartshöjning på slutet. Dubbla sånggäster Victor Hanning från Nordic Sad och Smidvik.
Under the Stars
- Denna var tänkt som ett samarbete med en annan artist men vi fick inte ihop våra scheman så jag gjorde klart den själv och fick med syskonen Smidvik på sång. Här är det två tonartshöjningar på slutet.
”Stars shine.
Stars shine forever.”
Mia Luce
- Hette från början ’Mia Luce and the Night of the Stars’ vilket också var albumets arbetstitel länge, men jag valde att korta ner och göra om till två titlar. Fransk-electro-ballad och duett med min trogna följeslagare Paola. Alexander Bergström gästar på ett gitarrsolo som jag skruvat till för att låta som gitarren i Mike Oldfields ’Moonlight Shadow’.
Define Your Dreams
- En låt som jag tänkte ge till Paola men innan hon hunnit lyssna hade jag råkat skriva en egen text som jag gillade så jag behöll den. Den kom ut redan 2021 men håller än. Den fick en ny mastring till plattan.
What Is Love?
- Jag gillar enkelheten och det galna tempot i denna. Den är inspirerad av min kompis Joel Gibb och hans The Hidden Cameras. Vi har spelat ihop i Spanien och sen har han varit och hälsat på i Stockholm och vi har spelat skivor ihop. Han var nyligen här och spelade på Kulturhuset med Owen Pallett och vi sågs i korthet. Någon dag senare skev jag ’What Is Love’. Den har en melodi och en upprepande text som påminner om The Hidden Cameras tidiga album. Men med synthar och körer på slutet som jag tycker låter som Ride.
My Guiding Light
- Denna hade jag tänkt skippa men Jimmy på Matinée Recordings i USA bad mig ta med den. Jag fick jobba extra hårt för att få till den så jag blev nöjd. Smidvik kom än en gång in med fina körer.
The Miracle
- Beatet är inspirerat av The Cures ’Close to You’. Skönt basljud, lasrar, bakgrundssång av The Land Below och ett saxofonsolo från Linus Lindholm aka Danzbanderz. Min favorittext som helhet på skivan.
”All benumbed before the ocean’s breathing.
I accepted that it had to be your call.
Martyrs
- En evergeen i 60-talsstil fast med synthar. Snyggt sliriga körer av Smidvik. Gillar sångmelodin, basljudet och stråkarrangemanget. Smög faktiskt in en svordom på slutet utan att rapportera in den som explicit.
”You slipped into me like a drug.
Made room in my heart but wasn’t sure
that you were gonna stay.
I love you.
And I hope that you will fucking remember it.”
/ Tobias Isaksson, Azure Blue
Lyssna på The Night of the Stars här nedan!