Singelomslag V36/Storm |
Idag gästas bloggen av Jonas Schwartz som berättar om ett musikminne kopplat till en spelning som sågades av musiktidningen Gaffa.
Året var 2010 och jag hade precis startat min musikaliska karriär. Jag hade ganska snabbt blivit signad av Adore Music och det började snackas lite om mig i musikkretsar. I alla fall så pass mycket att Gaffa hade satt en reporter på redaktionen att punktmarkera mig och min EP-triologi som gavs ut under denna tidsepoken. Jag fick höra om detta och var väldigt upprymd. Det kändes som att saker gick snabbt nu. Problemet var bara att reportern i fråga var allt annat än imponerad av mig och mitt artisteri. Min första EP sågades längs fotknölarna men det var ingenting mot det lustmord som begicks på mig efter en spelning senare samma sommar.
I väntan på EP nummer 2 som skulle komma ut under hösten detta år bokades jag in på en nystartad festival vid Röda sten i Göteborg som gick under namnet Live Aquatic. Jag som då spelade mer gitarrbaserad musik repade ihop bandet och studsade ner till festivalen. Spelningen som jag minns den gick helt ok men det var mitt på dagen, en fiol strulade, jag var lite nervös men i övrigt var vi nöjda. Spelningarna fortsatte och vi stannade kvar och såg Kristoffer Åström och Bye Bye Bicycle spela senare under kvällen.
Några dagar senare får jag ett sms av en kompis som undrar ifall jag läst vad Gaffa skrivit om mig, inget mer än så. Jag blir glad och surfar in. Vad som möter mig är den värsta sågningen jag någonsin har fått. Recensenten som tidigare sågat min första EP var på plats även denna gång för att granska mig. Hon var ännu mindre imponerad denna gång och verkar ha haft kul när hon skrev sin text. Här är recensionen i sin helhet publicerad i Gaffa 2010/06/19.
Jonas Schwartz: Live Aquatic, Göteborg
”Rock'n'Roll har kanske aldrig handlat om en ömsesidig respekt mellan publik och artist, men än mindre har den handlat om respektlöshet mot allt och alla och en evig väntan. När Jonas Schwartz har utomhusscenen på Live Aquatic till sitt förfogande är det just en sådan respektlöshet han visar prov på. Det är jättetråkigt när tekniska problem förstör grundtanken med hur en spelning ska vara, men det går inte att göra så mycket åt i stunden för det allra mesta. Att ha tekniker som springer upp och ner på scenen under större delen av spelningen är således mer ett störande inslag än till någon vidare hjälp, speciellt som det ändå inte blev något ljud i fiolen, oavsett vilken sladd de provade med. Att dessutom stå rakt upp och ner och vänta på att detta arbete ska utföras är en riktig miss. Den uppmärksamhet som publiken tidigare riktat mot scenen skingras ofelbart ganska omgående. Strunta hellre i fiolen när det är så tydligt att den inte kommer att funka under den här spelningen. Det kommer troligtvis fler chanser. Respektlöshet nummer två, som är av ännu allvarligare art, är den Jonas Schwartz uppvisar gentemot sin musik och sitt framträdande. Han presenterar såväl låtarna som sina bandmedlemmar med fel namn. Det är en inte en charmig och karismatisk vimsighet, det är ett tecken på att han inte har koll på vad han håller på med och ger sken av att han inte bryr sig.”
Konserten fick betyget 1 av 6. Tyvärr lärde jag mig ingenting utan fortsatte rocka på med samma respektlösa attityd och blev utbuad några veckor senare i Borås där publiken skanderade att ”Rocken är död” när dom såg mig veva med gitarren.
Referenser: Gaffa.
/ Jonas Schwartz
Jonas är aktuell med nya singeln V36/Storm från kommande EP:n Lunes de Fiel. Lyssna på singeln här nedan!