Foto: Press |
Luna Green släppte i slutet på mars singeln Lotus Interception, hennes första material sedan 2014. Vem föll inte för skivan Swedish Strawberries? Den lät helt fantastiskt. Nu är hon i alla fall tillbaka och här nedan berättar hon om musiken och resorna bland annat.
Din cover på Kents Kräm är magisk. Hur ser din relation till Kent ut och hur har den sett ut genom åren?
- Åh tack! Jag gillade vissa låtar mycket när jag var yngre, bland annat den. Påminner om en viss tid. Jag växte upp nästan utan referenser till musik ganska länge, men det var en låt jag kom ihåg från tonåren, och så ville jag göra nåt som kändes olikt mig själv i soundet. Den är fin.
Du har berättat att du gillar drömvärldar och det magiska, hur påverkar det din skapandeprocess?
- Kanske att jag är extremt fixerad av ljud på grund av det! Jag drömmer och har insett att det är världarna i mitt huvud jag försöker göra spegelbilder av hela tiden. Det märks nog mer nu när jag proddar, fast det har alltid varit så. Jag är väl som jag är, kan bli tokig på på mig själv att jag är så wishy-washy och inte mer cool och realistisk.
Du har rest mycket och bott i olika städer. Vilken är den bästa platsen du vet i hela världen?
- Oj, beror nog helt på! Tokyo! Milano är kanske den sämsta men som jag haft mest kul i! För att ingen som bor där orkar bry sig! Man tänker att det ska vara en fantastisk italiensk storstad, fast så är den bara "brun". Haha! Beror så på vilken period jag är i! Ibland vill jag observera på håll eller ge mig hän och ha kaos. I vissa perioder är det min största mardröm, vill vara ensam och rensa huvudet och ha lugn, åker hem till Gotlands-hem! När jag bodde i New York ville jag bo där för alltid men det vill jag inte överhuvudtaget så som jag är nu! Jag skulle bli galen.
Har du ett stort feministiskt engagemang?
- Ja. Eller jag tänker mycket på det i alla fall. Jag har växt in i det mer när det sjunkit hur världen ser ut. Jag är ganska långt från "uppväxt feministiskt". Tagit ganska länge för mig att förstå det, men när man gör det så går det inte att gå tillbaka.
Beskriv hur du var när du var liten!
- Hmm, kanske inte blir världens mest nyanserade bild, haha. Jag var väl en blyg, lite överkänslig, tumult liten person som pratade konstig dialekt och gömde mig i skogen. Typ som nu.
Om du fick göra ett tidlöst blandband med tio låtar, vilka låtar skulle du välja ut då?
Tom Waits- Hoist that rag (best song ever!)
Ladytron- 17
Lilium- Yokio Kondo
Röyksopp- What else is there?
Jenny Hval- Innocense is kinky
Sevdaliza - Human
Sigur ros - Njósnavélin
Arca - Sever
Marilyn Monroe- River of no return
Sevdaliza - Human
Vad skulle du säga är största förändringen ljudmässigt på den kommande skivan från dina tidigare släpp?
- Nu proddar jag allt själv! Ingen kan stoppa mina galna idéer eller anpassa! Förut sa jag "jag vill ha en skrikande plågad val" och då gjorde jag och Niclas Frisk en skrikande lapsteel. Nu lägger jag typ in riktiga valar med pitchshifter och distar! Väljer noga vilken val-röst jag älskar allra mest, får sitta i timmar! Ingen kan stressa på mig, jag känner mig inte i vägen för någon och jag anpassar mig inte eller känner nervositet i stunden. Jag kan vara osäker och känslig som social person och det är utelämnande att visa sin musik ofärdig och sånt, jag får ett helt annat lugn ensam.
Kommer du att ge dit ut på någon turné i samband med släppet?
- Säkert! Inte 100 på när och hur! Det vill jag!
Vilka har du jobbat med på nya skivan?
- Har inte någon hel skiva än men so far, bara mig själv, har proddat. Robin Rudén har mixat.
- Har inte någon hel skiva än men so far, bara mig själv, har proddat. Robin Rudén har mixat.
Lyssna på Lotus Interception här nedan!