Det är den som våldtar som bär skulden till våldtäkter, det är den som misshandlar någon som bär skulden till misshandeln. Men i VI får Ida skulden för det som händer, om hon bara stått upp för sig själv och sagt ifrån så hade det aldrig hänt. Det känns tragiskt. Idas kollega Linda porträtteras istället som oerhört tuff genom hela filmen och naturligtvis är just hon den som ser det farliga i Krister. På många sätt är det en fördomsfull film som befäster snarare än problematiserar könsroller och stereotyper. Filmen kallades av regissören Mani Maserrat för en ”skräckfilm om kärlek” fast jag hittar egentligen ingen kärlek i den, utan bara fysisk och psykisk misshandel. I en scen kissar Krister på Ida. I intervjuer i samband med filmens premiär fick huvudrollsinnehavarna berätta i Aftonbladet och Expressen hur det var att filma de heta sexscenerna, vilket i sig är sorgligt att lägga fokus på, då filmen handlar om relationsvåld.
Ida säger att hon älskar Krister, men hon gråter och mår dåligt genom hela filmen. Varför de föll för varandra ter sig rätt oklart, men i en scen säger Ida "Han är väl som han är, vi har olika roller bara och det är faktiskt ganska skönt". Fotot i filmen är ganska fint, men kameran gillar även att visa Linda och Idas urringningar. Skildrar en utsatthet och våld så blir det synnerligen märkligt när kameran så ofta fokuserar på kvinnornas kroppar.
VI hade behövt problematisera snarare än befästa. Med mossiga könsroller och överdrivet mycket nakenscener så provocerar filmen mer än den berör. Förhållningssättet till det filmarna skildrar känns väldigt skevt. Skådespelarna gör det dem kan av sina roller, men jag önskar att de hade fått ett annat manus att jobba med, ett som på ett bättre sätt problematiserar det som visas, ett som inte skuldbelägger offret och ett som inte befäster föreställningen om att en kvinna som stannar kvar hos en misshandlande partner är svag och passiv.