Foto: Sanna Alevång |
Häromkvällen gick jag på en lång promenad. Jag hade Mira Aasmas röst i öronen och hennes musik är som gjuten för såna kvällar, och miljön jag gick i blev än mer drömsk tillsammans med Miras röst. Whale song och Ghost gick på repeat. Det lät fantastiskt den kvällen. Nu är Mira aktuell med sin debut-EP Stereoscope som släpps på Birds Records den 13 maj.
Berätta lite om dig själv!
- Jag heter Mira Aasma, är mest Göteborgare men även lite est och lite smålänning.
Hur kom du in på musiken från början?
- När jag var liten var jag ett sambabarn som fick hänga med som ryggsäck med hörselkåpor när mina föräldrar spelade på karnevaler, det var nog min första ingång i musiken. I övrigt har jag väl alltid haft egen musik i huvudet och ofta hela arrangemang och ljudbilder, men jag visste inte vad jag skulle göra med dem så de slutade ofta som halvkassa gitarrlåtar.
- Det var inte förrän i januari för två år sen som jag skickade iväg ett par låtar till en kompis kompis som jag visste hade en hemmastudio. Där fick jag min första kontakt med musikproduktionen och vad som gick att göra med musik, sen vintern därpå satte jag mig i skolstudion och började lära mig producera.
Skulle du vilja beskriva alla fyra låtar från EP:n lite kort?
- Ruins kom till i min fasters stuga i Bohuslän, jag och en kompis bodde där en dimmig vecka i december och vi hamnade mitt i historier om övergivna samhällen, brudpar som gått genom isen på bröllopsdagen och monument på havets botten. Något av det bästa jag vet är att arra och lägga körer och Into the wild fick bli ett utlopp för det, Whale song var det första jag skrev helt utan gitarr vilket öppnade upp för en annan stil och Animal är en dagdröm från fönstret.
Du släpper din EP på Birds records, hur kom du i kontakt med dem?
- Birds är grymma, är väldigt glad att få jobba med dem! Jag mailade ut min musik en hel del under hösten, fick svar från där och mötte upp grundaren Petter när han var på besök i Göteborg.
Vad inspireras du av?
- Hmm, mycket! Men kanske bland annat människor som hittar nya sätt att göra musik på. Det kan vara alltifrån påhittade instrument och ljud till livespelningar i oväntade sammanhang, oväntade samarbeten. Blir ofta också inspirerad av annat än musik som biofilm, utställningar, nya platser, historier som folk berättar.
Vad tänker du på när du skriver texter?
- Ibland snöar jag in mig på ett visst ämne, stämning eller känsla och skriver mycket låtar kring det en period. När jag väl är inne i ett skrivarläge i några dagar så brukar det vara ganska enkelt att hitta historier att berätta eller ord som kan sjungas, ibland faller texten på plats direkt efter det och ibland tar det längre tid att lirka fram den rätta texten.
Vilka känslor vill du förmedla till lyssnarna, både live och på skiva?
- Jag önskar ju såklart att jag kan ge något annorlunda, få tillföra något till musikvärlden som kanske inte funnits på samma sätt förut. Förhoppningsvis också ge lyssnarna en värld att befinna sig i för några minuter. Livemässigt vill jag just nu jobba mer på scenografi som gör scenen personlig och intressant, och att få settet att bindas ihop bra musikaliskt. Lite som en film kanske?
Vad sysselsätter du dig med utöver musiken?
- Just nu jobbar jag på Pustervik och på ett kulturhus som musikledare, arrangerar klubb och live-sessions nu till våren och hänger mycket med vänner i övrigt.
Du bor i Göteborg. Var hänger du helst i stan en varm vårkväll?
Ett bra berg, en balkong eller uteservering, ofta Magasinet/Kino.
Vad lyssnar du själv på?
- Just nu lyssnar jag inte jättemycket på musik eftersom det ofta blir ett projekt. Men i min favoritlista finns bl.a. Tame impala, Björk, Wildhart, James Blake, och så har jag ett par grymma listor som jag fått av vänner med helt ny musik.
Nämn en artist som betytt mycket för dig.
- Svårt att välja en! Men en person som inspirerat mig på senaste är Laura Mvula, hon har gjort så jäkla bra arrangemang på Sing to the moon-skivan och har en slags egen genre.
Vilken är den bästa låten i hela världen? Alltså, om du bara får säga en.
- Monument med Röyksopp och Robyn!
Vad drömmer du om inför framtiden?
- Jag skulle gärna göra olika kul samarbeten, såg Cirkus Cirkör på storan igen för ett par veckor sedan och blev inspirerad av deras samarbete med Looptok som kör soundtracket live på pads, loopar, trummor, fiol. Annars kanske spela uppe i ett träd, under ett vattenfall eller i rymden.
Se den fina musikvideon till Whale Song här nedan.