TOMMA INTET är ett av de mest särpräglade banden vi har. På nya EP:n Gå varsamt, här vilar en dröm är de mer livsbejakande än någonsin, samtidigt som mörkret fortfarande finns där under ytan. Inledande I himlen träffar mig hårt på ett personligt plan - som en påminnelse om hur skört och vackert deras universum är.
De fem låtarna kan nästan kännas som psalmer skrivna ur ett mörker, men där det ändå finns ljusglimtar som vägrar slockna. Det handlar om att skydda drömmar snarare än att krossa dem - något som också säger något om vår samtid.
I dag pratar jag med bandet om allt mellan himmel och jord, vilket känns ganska passande just med TOMMA INTET.
- Det är helt enkelt som så att låtarna på EP’n har den här röda tråden. Från vaggan till graven och allt däremellan. Låten Franke får symbolisera födseln och sista låten som heter Viskan är en nära döden-upplevelse.
Titeln Gå varsamt, här vilar en dröm är väldigt stark. Vilken dröm är det som vilar där och varför måste vi gå varsamt?
- Tack! Gå varsamt, här vilar en dröm brukar stå på gravstenar här och där. Och personerna som ligger där nere var ju förmodligen fyllda av drömmar en gång i tiden.
EP:n rör sig mellan ungdomlig naivitet och dödslängtan, mellan hopp och undergång. Ser ni de två ytterligheterna som motsatser eller som delar av samma känsla?
- Vi har ingen dödslängtan alls utan älskar livet djupt och passionerat. Men den vägen ska vi ju alla gå och det är oundvikligt att inte skriva om det då och då.
Tidöd är både ett ordspel och en politisk markering. Tror ni det är i år som Tidö faller?
- Ja, om inte det blir totalt nederlag så skulle det vara surrealistiskt obehagligt. Som en mardröm.
Ni spelade in EP:n i Knutby församlingshem. Påverkade platsens historia eller atmosfär musiken på något sätt?
- Vi ville åt den religiösa ångesten i väggarna men även det vackra i lovsången.
Era texter är fulla av religiösa bilder, men också av tvivel, vrede och mänskliga brister. Är religionen för er ett språk, en tro eller främst en källa till metaforer?
- Religion är ju bland livets stora. Ingen av oss är religiösa men vi älskar att grotta ner oss i tvivel, vrede och mänskliga brister. Går ju dessutom att gräva hur djupt som helst i ämnet för att finna inspiration.
I I himlen finns tydliga beröringspunkter med In Heaven från filmen Eraserhead. Hur föddes idén att göra er egen version av den texten och vad betyder den låten för er?
- Vi älskar David Lynch och Eraserhead så det kändes givet att göra en cover på den. Vi spelade in Tobias Standars (gitarrist i TOMMA INTET) tre barn när dom sjöng in en kör och vi ville få till kontrasten med vackra barnkörer som sjunger den mörka texten.
På EP:n möter man både död, ensamhet och undergång, men också vänskap och längtan. Är mörkret ett mål i sig eller ett sätt att göra ljusglimtarna starkare?
- Målet till ljusglimtarna är ingenting utan golgatavandringen.
Låten Franke sticker ut genom att vara så direkt i sitt tilltal. Vem är Franke, och vad representerar den personen för er?
- Franke är Jacobs son. (Jacob är gitarrist) Franke är ett sånt underbart yrväder och fick givetvis en låt skriven till sig strax efter att han föddes. Kommer ju bli superhäftigt när han visar den för polarna i skolan.
Vad tror ni är mest provocerande idag, att tro på något eller att inte tro på någonting alls?
- Att inte tro på någonting alls. Det är ju fantastiskt att tro på någonting som för gott med sig. Speciellt i dagens skeva värld.
Hur mycket av TOMMA INTET är romantik och hur mycket är ren frustration?
- 80% romantik. 10% frustration. 5% effektsökeri och 5% träningspass när vi spelar live.
Ni beskriver EP:n som en hyllning till de unga och naiva. Vad är det i det naiva som ni tycker är värt att försvara?
- Att man ännu är omedveten och ser världen med blå ögon. Det är ju så drömmar kommer till.
På EP:n finns både en längtan efter förändring och ett passionerat politikerförakt. Finns det fortfarande något som ger er hopp om framtiden?
- Ja, alla kloka ungdomar som säger ifrån! Att den yngre generationen verkar rösta för förändring. Kanske en sundare inställning till internet och sociala medier är runt hörnet också. Och det skulle ju alla må bra av.
Ni sjunger "I himlen där är allting bra, men här i skärselden brinner jag". Känner ni att TOMMA INTET trivs bäst i skärselden snarare än i himlen?
- Vi trivs bäst på jorden. Helst ovanför då.
Om ni fick välja en enda symbol som sammanfattar hela EP:n - ett kors, en gravsten, ett höstlöv, en eld eller något helt annat - vad skulle det bli?
- Omslaget tycker vi sammanfattar låtarna väldigt bra. Ett bröllopsfoto på ett par som går nedför trappan utanför kyrkan. I varandras famn med livet framför dem. Gå varsamt, här vilar en dröm.
Vad var det första ni visste om den här EP:n och vad var det sista som föll på plats innan den blev klar?
- Att några av låtarna fick vänta på sin plats. En av dem i många år innan den kändes rätt på den här EP:n. Det sista som föll på plats var att vi skippade en del gitarrer på låten Gå varsamt, här vilar en dröm. Kill your darlings och då blev det kanon.
TOMMA INTET fyller tio år. Vad skulle dagens TOMMA INTET vilja säga till det band som startade för ett decennium sedan?
- Det här kommer bli bra men håll ner tempot lite och spela inte så snabbt.
Lyssna på EP:n här nedan!
