lördag 27 juni 2026

"Det är lite som julafton hos ett älskat skilsmässobarn"

Foto: William Wilhelmsson

Befolkningen släppte en ny låt på midsommarafton, vilken följde upp den blott en vecka gamla Stanna kvar. Senaste låten, Redo för kärlek, bär på de ingredienser som gör att jag tycker om bandet så mycket. Det är aldrig konstlat, det är gasen i botten på rätt sätt samtidigt som texterna både är raka men samtidigt bär på eftertanke. 

Redo för kärlek känns verkligen som att se sig själv i spegeln och längta efter en fin kväll med någon medan Stanna kvar ger en annan slags spegelbild. En som frågar "Var det här allt som blev? Kan vi vända allting?". Båda låtarna är ljuvliga och idag pratar jag med Niklas och Gabriel från bandet. Om singlarna, om att vara en hopplös romantiker och om Tomas Ledin förstås. 

Ni beskriver Stanna kvar och Redo för kärlek som två sidor av samma mynt. Hur föddes idén att släppa dem så tätt inpå varandra? 
(Niklas) - Gör vi inte allt på en och samma gång så blir det inget av med något. Tanken var nog inte där från början och definitivt inte när låtarna skrevs. Men med facit i hand så känns det ändå som ett vinnande koncept. Det är lite som julafton hos ett älskat skilsmässobarn. Är första tomten snål så kanske nästa är bättre. Vi har kunnat fira lite längre. 

Stanna kvar handlar om slutet på något medan Redo för kärlek handlar om början. Vilken av låtarna känner ni er mest hemma i just nu? 
(Gabriel) - Vi är alltid i startgroparna så definitivt Redo för kärlek. Jag är hellre en hopplös romantiker än en som inväntar katastrofen.

Ni säger att ni inte är ett typiskt indieband. Vad tycker ni själva skiljer Befolkningen från många andra svenska indierockband? 
(Gabriel) - Vi har inget behov av att vara coola. Vi älskar stora refränger, ärliga känslor och musik som folk faktiskt kommer ihåg. Vill man lyssna på någon svart och svår som viskar fram sin skit finns det andra man kan kolla in. 

Era texter kretsar kring vardagens små dramer och stora känslor. Var hittar ni oftast inspiration till låtskrivandet? 
(Niklas) - Kärlek och fest är återkommande teman. Jag är osäker på om jag någonsin skrivit en låt utan att ha varit lite bakfull och precis upplevt något som berört mig. Musik, film, böcker, kärlek, fest och livet i stort. Sedan är det ju bara att försöka sätta ord och melodi på det. Ibland blir det bra. 

Från Les Gordons och Melodifestivalen till mer gitarrdriven rock - vad har ni tagit med er från den resan och vad har ni lämnat bakom er? 
(Niklas) - Majoriteten i befolkningen har spelat i Les Gordons på ett eller annat vis även om det bara är två i bandet som varit med i mello. Vi har blivit lite äldre och är väl införstådda med att musikbranschen är tuff. Den ängslighet som kanske funnits i både Nisse P och Les Gordons lämnar vi bakom oss. Det är väl det fina med att bli äldre också, vi bryr oss inte fullt lika mycket om vad andra tycker och tänker längre. Namnet till trots så kommer Befolkningen aldrig att tilltala en bredare massa men vi hoppas att vi kan växa lite till för att sedan självdö utan Mellos hjälp. Tills dess ska vi väl bara försöka njuta av att umgås, spela och skapa tillsammans. 

Ni började ju som Nisse P. Vill ni berätta hur ni plötsligt blev Befolkningen istället? 
(Niklas) - Inofficiellt var vi Nisse P och befolkningen vilket var en liten subtil vinkning till Lars Winnerbäck och Hovet. Anledningen till att släppa Nisse P berodde främst på att vi ville göra saker som ett band där alla får den cred de förtjänar. Sedan var det en otroligt dålig soloartistaura runt hela Nisse P. Det hjälpte ju inte heller att Nisse P var ett infantilt mellanstadieskämt, haha. Det är betydligt roligare att göra saker som ett band så det kändes väldigt naturligt att släppa Nisse och bara vara Befolkningen.  

Ni beskriver Redo för kärlek som om Ledin spökskrivit åt Ebba Grön. Vilka svenska artister eller band har format ert sound mest? 
(Gabriel) - Alla som är bra nog att stjäla ifrån. Thåström och Ledin absolut men även Kent eller Håkan. Inte som alla andra indieband? Jaja, man kan inte va unik hela jävla tiden, men hitta ett indieband som nämner Ledin så tillägnar vi dig en låt. 

Om någon aldrig har hört Befolkningen tidigare, vilken av de två nya låtarna skulle ni spela först för att förklara vilka ni är som band?
(Niklas) - Det svaret skiljer sig åt i bandet. Så det enkla är att låta lyssnaren själv avgöra. Vi glider in i dina DMs, spelar båda samtidigt i stereo, Redo för kärlek i vänster och Stanna kvar i höger, högsta volym och tvångströja på. Sedan får lyssnaren själv välja vilken den helst fortsätter lyssna på. Det är lite så det är att släppa musik överlag idag. Det är snudd på dammsugarförsäljarvibes. Fan vilken tur det är att vi tycker det är kul. Befolkningen - Dammsugarförsäljarrock.

Lyssna på Stanna kvar och Redo för kärlek här nedan!